Wednesday, May 18, 2011

NUKILAN TERAKHIR DARI GURU BESAR



STOWELL YANG AKU KENALI

(Nostalgia Hari Terakhir Perkhidmatan Keguruan)

Stowell yang aku kenali,

adalah rimbunan pepohon hijau menyejuk hati,

adalah tetembok batu teguh melingkari seribu janji,

di dadamu anak kecil berlarian mengejar mimpi mencari realiti

antara kehidupan berbaki dan keseronokan yang tiada bertepi,

dan kau adalah syurga buat kami.


Stowell yang aku kenali,

bersamamu kami berlari dalam kesabaran dan ketabahan hati,

sederap langkah pendidik bangsa dan pembantu segala,

atas satu hasrat, satu jiwa dan satu frasa;

1 Stowell, murid didahulukan, pencapaian diutamakan;

kita bulatkan tekad, kita kukuhkan muafakat, kita betulkan niat

menggapai cita ke puncak jaya.


Stowell yang aku kenali,

Kedewasaanku bersamamu

adalah lautan pengalaman yang tidak terbeli,

dalam melunaskan bakti dan mengais rezeki,

kekadang aku terlajak laluan, terbuntu tujuan

kerana aku juga adalah insan yang serba kekurangan.


Stowell yang aku kenali,

kini aku melangkah pergi tanpa menoleh lagi,

meningggalkan semaian berbenih misi berbuah visi,

bersama bahang kehangatan KPI dan tawaran terkini

pastinya ada tangan kan menyambut baton larianku nanti.


Stowell yang aku kenali,

biar apa pun cabaran mendatang,

biar siapa pun menjadi tunjang,

wargamu bersetia bersemangat waja,

mendepani gelombang merentasi masa,

melarikan obor semarak bernyala,

menerangi lorong kehidupan manusia.


Selamat tinggal Stowellku,

Rohmu kan sentiasa hidup dalam jiwaku!


Nukilan Rasa;

ILLYAS BIN ISMAIL, PJM

Guru Besar Cemerlang,

SK Stowell, Bukit Mertajam. Bertarikh : 18 Mei 2011